Χρειάζεται νομίζουμε να επισημάνουμε πως από τον Πρόλογο του Βιβλίου «Υγεία Και Ασθένεια Στον Άνθρωπο», που σας πήραμε το λίγο πιο κάτω απόσπασμα με τον τίτλο του Κεφαλαίου του «Απώτεροι Σκοποί Του Βιβλίου», αναφέρουμε ότι:
«…Συνεχίζοντας να πω ότι πολύ σημαντικό όσον αφορά πάντα τα βιβλία μου, είναι να αναφερθεί ότι όλα τους, εμπεριέχουν κυρίως απόψεις.
Εμπεριέχουν κυρίως τις προσωπικές μου απόψεις και αν διαβαστούν όποτε διαβαστούν και άμα διαβαστούν από τον αναγνώστη και την αναγνώστρια, θα πρέπει να διαβαστούν ως τέτοια.
Θα πρέπει δηλαδή να διαβαστούν ως κάποια βιβλία προσωπικών μου, κυρίως, απόψεων.
Αυτά δε τα επτά που μόλις σχετικώς σας έγραψα, εμπεριέχουν απόψεις μου που στην πλειονότητά τους σχετίζονται με την Υγεία.
Άρα ακόμη πιο εστιασμένα, θα πρέπει να διαβαστούν ως κάποια περί Υγείας βιβλία προσωπικών μου απόψεων»
(…)
«Έχω προσωπική άποψη για θέματα υγείας και αυτήν εκφράζω σε αυτά τα επτά βιβλία που προέκυψαν από το αρχικό βιβλίο “Αναζητώντας την Υγεία, τη Χαρά, την Ομορφιά, τη Μακροβιότητα” των Εκδόσεων Γη, με σκοπό να βοηθηθεί ίσως ο μέσος αναγνώστης και η μέση αναγνώστρια παντελώς δωρεάν στην πλήρη διαδικτυακή τους ανάγνωση και μη κερδοσκοπικά στην έντυπη.
Ρητά όμως αναφέρω ότι οι απόψεις που εμπεριέχονται και στα επτά αυτά βιβλία, δεν αντικαθιστούν σε καμία περίπτωση τη γνωμάτευση τού Ιατρού σας.
Γνωμάτευση είναι η γνώμη, η εκτίμηση, η έγκυρη άποψη του ειδικού και αρμόδιου, σε μια επιστήμη.
Γενικά είναι πολύ καλύτερα, πολύ πιο ασφαλές, αλλά και γενικά ασφαλές στην εποχή μας, να εμπιστεύεται κανείς τόσο θεωρητικά όσο και πρακτικά την αρκετά ώριμη πια επίσημη επιστημονική γνώση, όπως ειδικά αυτή εκφράζεται στον τομέα της υγείας από την ιατρική κοινότητα.
Η επιστήμη είναι μία διαδικασία που οικοδομεί και οργανώνει τη γνώση, με τη μορφή εξηγήσεων και προβλέψεων.
Η διαδικασία αυτή διέπεται από κανόνες, που έχουν προκύψει σιγά-σιγά και με πολύ σοφία, από την αρχή τής επιστημονικής σκέψης στην αρχαία Ελλάδα έως σήμερα…»
Απώτεροι Σκοποί Του Βιβλίου
Ακόμη απώτερος σκοπός μας είναι και να σας ωθήσουμε να ψάξετε γενικότερα για υγιεινούς τρόπους αντιμετώπισης των ασθενειών, είτε επικουρικούς των φαρμάκων είτε κύριους δηλαδή άνευ φαρμάκων, αναλόγως και την ασθένεια, την επικινδυνότητα της και το πως προτείνετε, ταιριάζει καλύτερα σε εσάς.
Η αρχή λένε είναι το ήμισυ τού παντός.
Γενικά τα φάρμακα οποιασδήποτε ασθένειας δηλαδή όλα τα φάρμακα, κάπου κάνουν καλό και κάπου βλάπτουν, δεν έχει ακόμη ανακαλυφθεί ως σύγχρονο φάρμακο η πανάκεια.
Αλλά και μόνο καλό να έκαναν, όταν ένας ζωντανός οργανισμός υποβοηθιέται συνεχώς από κάποια εξωτερική πηγή, δεν δραστηριοποιείται ο ίδιος έτσι ώστε οι φυσικοί του αυτόνομοι μηχανισμοί να πετύχουν το ίδιο αποτέλεσμα, με άμεση συνέπεια τουλάχιστον να αδρανοποιούνται και να φθίνουν οι συγκεκριμένες λειτουργίες του.
Είναι σαν κάποιον που έχει χτυπήσει πρόσκαιρα το πόδι του, να χρησιμοποιεί για πάντα πατερίτσες.
Το επίμαχο τότε τραυματισμένο πόδι φανερά έτσι, με κάποια μετρήσιμη αναλογία θα ατροφήσει.
«Χρήσις κρατύνει, αργίη δε τήκει.»
«Η χρήση δυναμώνει, η αδράνεια αδυνατίζει.»
Ιπποκράτης
Βέβαια ο οργανισμός τουλάχιστον του ανθρώπου με κατάλληλη συμπεριφορά ως προς αυτόν ακόμη και μετέπειτα όπως στο εν λόγω παράδειγμα με τις πατερίτσες, με αρκετές φυσιοθεραπείες δύναται να καταφέρει πολλά, έως να ανακάμψει πλήρως.
Πάρα ταύτα θα πρέπει να προσπαθήσει πολύ και μόνος του, για να μπορέσει να συμβεί τούτο συνολικά.
Υπάρχουν πολλά βιβλία θεραπευτικής χωρίς φάρμακα για πολλές ασθένειες που ακόμη κι αν δεν μπορούν να θεραπεύσουν πλήρως ή εν μέρει την οποιαδήποτε ασθένεια, αναφέρονται σε μία άλλη διάστασή της που είναι αρκετά χρήσιμη για τον θεραπευόμενο, καθώς και τη φιλοσοφία του.
Φυσικά και πολλά από αυτά τα βιβλία αφού δοκιμαστούν ίσως και για καιρό, μπορεί να βγουν ξεπερασμένα ή και ανακριβή.
Βιβλία που καμιά φορά μπορεί να μην αξίζουν και τίποτα.
Είναι γεγονός ότι ο σύνηθες λόγος που εκδίδεται η πλειονότητα των βιβλίων υγείας είναι τόσο το οικονομικό κέρδος, όσο και η δημοσιότητα του συγγραφέα και της ομάδας του που μεταφράζεται πάλι σε οικονομικό κέρδος, από υψηλές τιμές αμοιβής που θα μπορούν να ζητήσουν για τις υπηρεσίες τους ως ευρέως αναγνωρίσιμοι πλέον πρωταγωνιστές θεμάτων υγείας.
Για αυτό και συνήθως αυτά τα βιβλία, πολυδιαφημίζονται.
Σπανίως γράφονται για να «σώσουν» την ανθρωπότητα.
Πολλά όμως από την άλλη μεριά τη φωτίζουν και η όποια διαφήμισή τους, μπορεί να γίνεται επειδή πραγματικά είναι πολύ καλά στο περιεχόμενό τους.
Το κέρδος είναι πολύ ισχυρό κίνητρο και για πολλούς γιατρούς, προκειμένου να πραγματοποιούν χειρουργικές επεμβάσεις ή και απλά να συνταγογραφούν φάρμακα.
Όμως συνεχίζοντας με τα βιβλία, να πούμε ότι και αυτά που είναι για τους σύνηθες λόγους γραμμένα και δεν είναι και πολύ καλά στο περιεχόμενό τους, είναι και πάλι πολύ χρήσιμα για τον λόγο ότι «η ποσοτική συσσώρευση επιφέρει ποιοτική μεταβολή».
Έτσι μου έλεγε από τα παιδικά μου κιόλας χρόνια ο πατέρας μου, πως έγραψε ο Καρλ Μαρξ.
Δηλαδή εφαρμόζοντας το απόφθεγμα του Μαρξ στη θεματολογία μας, όσο περισσότεροι σε πλήθος άνθρωποι και όσο περισσότερο ασχολούνται με θέματα υγείας (ποσοτική συσσώρευση), τόσο αυτοί θα επιφέρουν καλύτερες λύσεις και θεραπείες (ποιοτική μεταβολή), στις υπάρχουσες του καιρού τους ασθένειες.
Μερικά βιβλία ειδικά πιο παλιά γραφόντουσαν και από παρόρμηση ορισμένων συγγραφέων, εναντίον του κατεστημένου ιατρικού τρόπου αντιμετώπισης των ασθενειών, στις λεγόμενες δυτικές χώρες.
Ως αντίδραση δηλαδή στο υπαρκτό κατεστημένο, δικαιολογημένα τότε κατά τη γνώμη μας, της δυτικής ιατρικής.
Της δυτικής ιατρικής όχι τόσο στην επιστημοσύνη της όσο στην αγνόηση των φυσικών τρόπων ίασης χωρίς παρενέργειες, κυρίως λόγω της βιομηχανίας του κέρδους που επιφέρει η κατανάλωση φαρμάκων από τους θεραπευόμενους.
Αυτά τα αίτια ακόμη δεν έχουν εξαλειφθεί, αλλά νομίζουμε ότι όλο και περισσότερος κόσμος, γίνεται ολοένα και πιο υποψιασμένος.
Όμως υπάρχουν και πολλά καλά βιβλία που πραγματικά αξίζουν πολύ, ειδικά στον τομέα της πρόληψης.
Βιβλία που ωθούν τον άνθρωπο να συμπεριφέρεται με υγεία και αγάπη τόσο ως προς τον εαυτό του, όσο και ως προς τους άλλους ανθρώπους, τα ζώα, τα φυτά και τα ανόργανα.
Αν θελήσετε να δοκιμάσετε κάποιον προτεινόμενο τρόπο θεραπείας από εκείνα, θα σας πούμε ξεκάθαρα ότι θα πρέπει να το κάνετε πολύ προσεκτικά.
Συνήθως τέτοια βιβλία, απλά βοηθάνε.
Είναι όμως στη φύση του ανθρώπου ο πειραματισμός και εμείς πειραματιζόμαστε συχνά και μάλιστα με πολλά πράγματα.
Απορρίπτουμε όμως εντελώς την ομοιοπαθητική.
Για την ομοιοπαθητική αναφέρει η Βικιπαίδεια:
“Η ομοιοπαθητική, από τις λέξεις όμοιον και πάθος, είναι ένα ψευδοεπιστημονικό σύστημα εναλλακτικής ιατρικής, που επινοήθηκε το 1796 από τον Σάμουελ Χάνεμαν (Samuel Hahnemann), με βάση το αξίωμα πως «τα όμοια θεραπεύονται με τα όμοια» (similia similibus curantur), σύμφωνα με το οποίο η θεραπεία μιας ασθένειας σωματικής ή πνευματικής, μπορεί να επιτευχθεί με χρήση φαρμακευτικών ουσιών που είναι ικανές να προκαλέσουν τα συμπτώματα αυτής της ασθένειας, όταν χορηγηθούν σε έναν υγιή οργανισμό. Τα ομοιοπαθητικά παρασκευάσματα δεν είναι αποτελεσματικά για τη θεραπεία καμίας νόσου. Η χρήση των ομοιοπαθητικών θα λέγαμε ότι είναι κυρίως για ψυχολογικούς και ψυχιατρικούς λόγους. Έρευνες μεγάλης κλίμακας έχουν δείξει πως η ομοιοπαθητική δεν είναι περισσότερο αποτελεσματική από ένα εικονικό φάρμακο (placebo), υποδηλώνοντας ότι οποιαδήποτε θετικά αποτελέσματα από τη θεραπεία οφείλονται στο φαινόμενο placebo και τη φυσική ανάρρωση του ασθενούς.”
Όμως και ο αρχαίος Σοφός Ιπποκράτης έχει πει:
«Τα ενάντια τοις εναντίοις εισίν ιάματα».
«Τα αντίθετα γιατρεύονται με τα αντίθετα».
Ιπποκράτης
Placebo σημαίνει στα λατινικά «θα ευχαριστήσω».
Ως φαινόμενο ονομάζεται αυτό κατά το οποίο ο θεραπευόμενος παρουσιάζει βελτίωση στην υγεία του, λαμβάνοντας ένα εικονικό φάρμακο.
Παρουσιάζει δηλαδή βελτίωση στην υγεία του, από ένα σκεύασμα που δεν έχει καμία δραστική ουσία για το πρόβλημα που αντιμετωπίζει και αυτή η βελτίωση στην υγεία του αποδίδεται στο φαινόμενο της αυθυποβολής.
Συμβαίνει στον θεραπευόμενο επειδή αυθυποβάλλεται, δηλαδή επειδή αποκτάει την ισχυρή πεποίθηση, ότι το σκεύασμα αυτό θα τον θεραπεύσει.
Να πούμε όμως ότι με όποιον τρόπο και να καταφέρει να θεραπευθεί κανείς, είναι πάρα πολύ καλά.
Ειδικά όταν αυτό συμβαίνει και με κάποιο σκεύασμα που δεν βλάπτει τον οργανισμό του κάπου αλλού, καθώς μπορεί να είναι φυσικό και να μην δημιουργεί καθόλου παρενέργειες.
Η αρνητική αναφορά μας σε αυτά έχει να κάνει με την αποφυγή τής ταλαιπωρίας που θα νιώσει κατά κανόνα ο μέσος άνθρωπος και των εξόδων που θα επιβαρυνθεί, αν προτιμήσει αυτόν τον δρόμο για τη θεραπεία του.
Ακόμη απορρίπτουμε εντελώς και οποιοδήποτε βιβλίο θεωρεί ότι η ίαση θα επέλθει από αγγέλους, θεούς, θεές ή γενικά από τον ουρανό.
Εδώ πρόκειται για απάτη.
Αν οι συγγραφείς του ειδικά ζητάνε και χρήματα ή άλλου είδους ανταλλάγματα για τη θεραπεία από τους ουρανούς, πρόκειται για απάτη καραμπινάτη, που στόχο έχει τους ευκολόπιστους.
Αυτό συμβαίνει επειδή και να υπάρχουν θεοί και θεές, σε καμία περίπτωση δεν πράττουν έτσι ή αλλιώς επειδή θέλουν, το ζητάνε και τους επικαλούνται ως εκπρόσωποί τους στη Γη, κάποιοι άλλοι άνθρωποι.
Ούτε αν υπάρχουν θεοί πράττουν έτσι επειδή μεσολαβούν κάποιοι άλλοι άνθρωποι στους ουρανούς ή στη Γη, για κάποιους άλλους ανθρώπους.
Έναν τέτοιο ισχυρισμό δηλαδή ότι οι θεοί και οι θεές αν υπάρχουν πράττουν έτσι επειδή κάποιος άλλος άνθρωπος τους επικαλείται, θα μπορούσαμε να τον χαρακτηρίσουμε καλοπροαίρετα, από υπερφίαλο έως αλαζονικό.
Όμως όταν ζητάνε και χρήματα για μία τέτοια υπηρεσία δεν πρόκειται απλά για την πεποίθηση κάποιου ότι μπορεί να κάνει κάτι τέτοιο, αλλά σίγουρα για απάτη.
Στέλιος Βερναδάκης
Βιβλίο: “Υγεία Και Ασθένεια Στον Άνθρωπο”,
Κεφάλαιο: “Απώτεροι Σκοποί Του Βιβλίου”