Σχόλιο Εκδόσεων Γη:
Τα Παρακάτω δύο κεφάλαια “7 Κλιματική Αλλαγή Και Προτεινόμενες Λύσεις” και “8 Η Συνέντευξη Του Καθηγητή Του Χάρβαρντ Πέτρου Κουτράκη Σε Συνδυασμό Και Με Άλλες Ειδήσεις Της Επικαιρότητας” από το βιβλίο μας Βιβλίο: “Άνθρωπος Και Φυσικό Περιβάλλον Στην Εποχή Μας”, σας τα παραθέτουμε με αφορμή την Είδηση “Αποχαιρετούμε τις μπαταρίες λιθίου και υποδεχόμαστε τις μπαταρίες νατρίου” αυτές τις ημέρες.
Καλή σας Ανάγνωση…
7 Κλιματική Αλλαγή Και Προτεινόμενες Λύσεις
Επίσης να αναφέρουμε ότι υπάρχει και η άποψη, ότι «η κλιματική αλλαγή δεν υπάρχει ή δεν είναι ανθρωπογενής», που την ακούμε με επιφύλαξη.
Η άποψη αυτή ισχυρίζεται ότι «ο πλανήτης είχε υπερθερμανθεί στο παρελθόν (κύκλος θέρμανσης, ψύξης του πλανήτη) και ότι είναι αδύνατο ένα αέριο όπως το διοξείδιο του άνθρακα που αποτελεί πολύ μικρό ποσοστό της ατμόσφαιρας, να έχει τόση μεγάλη επίδραση στο κλίμα, καθώς επίσης και ότι τα κλιματικά μοντέλα είναι αναξιόπιστα».
Στην ατμόσφαιρα της Γης και τη σύστασή της οφείλεται η ύπαρξη ζωής.
Σε αυτήν οφείλονται ακόμη η απορρόφηση μεγάλου τμήματος της υπεριώδους ακτινοβολίας και η μείωση της διαφοράς των ακραίων θερμοκρασιών που θα υπήρχαν μεταξύ ημέρας και νύχτας.
Ξέρουμε ότι ο ξηρός αέρας αποτελείται κατά 78,08% από άζωτο, 20,95% από οξυγόνο, 0,93% από αργό, 0,0395% από διοξείδιο του άνθρακα και από ίχνη άλλων αερίων.
Ακόμη κατά τη γνώμη μας να πούμε ότι φαίνεται βάσιμη ή έστω αρκετά αληθοφανείς η άποψη αυτή και μακάρι να ισχύει και να είναι έτσι η κατάσταση για τον πλανήτη μας.
Από την άλλη μεριά, όμως, σε άρθρο της εφημερίδας «Το Βήμα», σχετικά με αυτήν την άποψη αναφέρεται:
«Σύμφωνα με την διευθύντρια ερευνών ΙΕΠΒΑ/ΕΑΑ, (Ινστιτούτο Ερευνών Περιβάλλοντος και Βιώσιμης Ανάπτυξης (ΙΕΠΒΑ) του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών (ΕΑΑ) το οποίο είναι το αρχαιότερο Ερευνητικό Κέντρο στην Ελλάδα και τα Βαλκάνια), Δρ. Βασιλική Ασημακοπούλου (σ.σ. που εκφράζει και την επικρατούσα στον κόσμο άποψη, τόσο στην επιστημονική κοινότητα, όσο και στην πολιτική), ο πλανήτης έχει περάσει κύκλους θέρμανσης-ψύξης, όμως όχι σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα. «Χρειάστηκαν εκατοντάδες χιλιάδες χρόνια για αυτές τις εναλλαγές, για να περάσουμε από κύκλο θέρμανσης σε κύκλο ψύξης και πάντα οι περίοδοι που παρατηρούνταν αύξηση της θερμοκρασίας παρατηρούνταν παράλληλα και αύξηση του διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα» επισήμανε, ενώ προσέθεσε ότι ο βασικός του ρόλος είναι να δρα σαν «γυαλί θερμοκηπίου» που παγιδεύει τη θερμότητα στη γη και έτσι είναι κατοικήσιμη η Γη. «Βοηθά να έχει καλές θερμοκρασίες, όμως αυτή η ισορροπία είναι ευαίσθητη και αυτή τη στιγμή έχει διαταραχθεί γιατί έχει αυξηθεί η συγκέντρωση του διοξειδίου του άνθρακα. Η αύξησή του οδηγεί σε αύξηση της θερμοκρασίας» είπε, ενώ σχετικά με τα κλιματικά μοντέλα τόνισε ότι έχουν βελτιωθεί στο πέρασμα των ετών, γιατί έχουν βελτιωθεί και τα δεδομένα που χρησιμοποιούνται και η υπολογιστική ικανότητα οπότε θεωρούνται αξιόπιστα.»
Εδώ να πούμε κι εμείς ότι, ακόμη κι αν το διοξείδιο του άνθρακα που εκλύεται από τις δραστηριότητες του ανθρώπου δεν επηρεάζει και πολύ το κλίμα της Γης, η σύσταση του αέρα που διαμορφώνεται από τους υπόλοιπους ρύπους της καύσης των υδρογονανθράκων ειδικά στις πόλεις, είναι σημαντικά πολύ αρνητικός παράγοντας για την ανθρώπινη υγεία.
Με τους λεγόμενους οικολογικούς ή πράσινους νόμους στην εποχή μας πια περιβαλλοντικούς νόμους, που θα μπορούσε εύκολα νομίζουμε να υιοθετεί και να εφαρμόζει η κάθε χώρα ενστερνιζόμενη τις επιστημονικές εκκλήσεις για το περιβάλλον ή και υποχρεωμένη από διεθνείς οργανισμούς που ανήκει όπως οι διακυβερνητικοί οργανισμοί της Ευρωπαϊκής Ένωσης στα κράτη μέλη της, θα μπορούσε κάτι το πολύ θετικό και ελπιδοφόρο να αρχίσει να ξημερώνει για το Γήινο οικοσύστημα.
Ακόμη οι οικονομίες και η επιβίωση των ανθρώπινων κοινωνιών μας όπως είναι στη σύγχρονη εποχή, είναι άμεσα και στενά συνδεδεμένες με τη βιοποικιλότητα, το κλίμα και την οικολογική ισορροπία σε ολόκληρο τον πλανήτη.
Επιπλέον πέραν του προβλήματος στο παγκόσμιο κλίμα από την έκλυση διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα κατά την καύση των ορυκτών καυσίμων για την παραγωγή ενέργειας, τα ορυκτά καύσιμα στον πλανήτη είναι φανερά και πεπερασμένα.
Αν συνεχίσουμε έτσι, κάποτε θα εξαντληθούν.
Ενώ οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας είναι εσαεί ανανεώσιμες.
Για αυτούς τους λόγους φαίνεται ότι οι οικονομίες και η επιβίωση των ανθρώπινων κοινωνιών όπως είναι στη σύγχρονη εποχή, τουλάχιστον μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα, είναι στενά συνδεδεμένες και με τη στροφή που επιτρέπει η τεχνολογία, προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Μιας τεχνολογίας που μάλλον ήδη εξελίσσεται αρκετά καινοτόμα, που κι όμως χρειάζεται πολύ ακόμη να εξελιχθεί κατά αυτόν τον τρόπο, με σκοπό να συμπεριλάβει τόσο τις περιβαλλοντικές ανάγκες μας, όσο και τις ενεργειακές.
Ακόμη οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας μπορούν όταν δεν δίνουν άμεσα για κατανάλωση την ηλεκτρική ενέργεια που παράγουν, να δημιουργούν ηλεκτρόλυση τού νερού.
Στη συνέχεια θεωρητικώς μέσω της ηλεκτρόλυσης του νερού, αφενός μεν να παράγεται και να συγκεντρώνεται σε ειδικές αποθηκευτικές κυψέλες το λεγόμενο πράσινο υδρογόνο (Η2), αφετέρου δε ως επιπλέον όφελος πάντα με την ηλεκτρόλυση του νερού, να παράγεται και οξυγόνο (Ο2).
Έτσι να εμπλουτίζεται και με αυτό η ατμόσφαιρα.
Γενικά χρειάζεται πολύ να βρεθούν εφαρμόσιμες λύσεις, για την αποθήκευση τής ενέργειας που παράγεται από ανανεώσιμες πηγές, όταν ειδικά αυτή δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί άμεσα και ως εκ τούτου, περισσεύει και χάνεται.
Ηλεκτρόλυση (λύση δια του ηλεκτρισμού) ονομάζεται η διαδικασία τής διάσπασης μιας ουσίας, με τη βοήθεια του ηλεκτρικού ρεύματος.
Η ηλεκτρόλυση του νερού κάνει ουσιαστικά τη διάσπαση του νερού (Η2Ο), σε Υδρογόνο (Η2) και ½ Οξυγόνο (Ο2).
Ένα ηλεκτρικό ρεύμα χαμηλής τάσης περνά μέσω αραιού διαλύματος υδροξειδίου του νατρίου (NaOH) και οπότε, αέριο οξυγόνο (Ο2) εκλύεται στην άνοδο και αέριο υδρογόνο (Η2) σχηματίζεται στην κάθοδο.
Η συνολική στοιχειομετρική εξίσωση της αντίδρασης εκφράζεται ως ακολούθως:

Το υδρογόνο δε, είναι πολύ σημαντικό για τον πλανήτη, επειδή ακριβώς δίνει με τη χρήση του ενέργεια με μηδενικούς ρύπους για το περιβάλλον, τόσο άνθρακα, όσο και οποιουσδήποτε άλλους.
Κατά την καύση του παράγεται μόνο ενέργεια, νερό και καθόλου ρύποι.

Ακόμη το υδρογόνο (Η2) έχει την υψηλότερη αναλογία ενέργειας προς βάρος, από όλα τα καύσιμα.
Ένα (1) kg υδρογόνου (Η2) κατά την καύση του, παράγει 119.972kJ ενέργειας.
Ένα (1) kg υδρογόνου περιέχει την ίδια ποσότητα ενέργειας με 2,1kg φυσικού αερίου, ή 2,8kg βενζίνης.
Επίσης το υδρογόνο μπορεί να αποτελέσει το προϊόν ηλεκτρόλυσης μίας πολυπληθέστατης χημικής ένωσης στη Γη, μπορούμε να πούμε ακόμη και άφθονης ή καλύτερα ανανεώσιμης, ανακυκλώσιμης από τη φύση, του νερού (Η2Ο).
Πρόσφατο άρθρο στον ελληνικό τύπο αναφέρει ότι το υδρογόνο ως προϊόν ηλεκτρόλυσης, μπορεί να παράγεται με κάποια μέθοδο απευθείας και από το θαλασσινό νερό.
8 Η Συνέντευξη Του Καθηγητή Του Χάρβαρντ Πέτρου Κουτράκη Σε Συνδυασμό Και Με Άλλες Ειδήσεις Της Επικαιρότητας
Ακόμη σε συνέντευξη του κου Πέτρου Κουτράκη, καθηγητή Περιβαλλοντικών Επιστημών και διευθυντή του Κέντρου Ατμοσφαιρικής Ρύπανσης Κλιματικής Αλλαγής και Ενέργειας στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ, στη δημοσιογράφο κα Τασούλα Επτακοίλη και την Κυριακάτικη εφημερίδα της Καθημερινής στις 10/04/2022, αναφέρεται μεταξύ άλλων:
– «Μπορεί να αλλάξει ο τρόπος που παράγουμε ενέργεια;»
– «Απώτερος στόχος είναι η χρήση ηλιακής ή αιολικής ενέργειας για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, η οποία θα χρησιμοποιείται για την παραγωγή πράσινου υδρογόνου μέσω ηλεκτρόλυσης.
Στη συνέχεια το υδρογόνο θα αντιδρά με το διοξείδιο του άνθρακα από την ατμόσφαιρα, για να παράγει πράσινους υδρογονάνθρακες, τα «eFuels».
Υπάρχουν ήδη εργοστάσια στα οποία γίνονται δοκιμές (π.χ. στη Χιλή).
Δεν ξέρω πόσος χρόνος θα απαιτηθεί ώστε αυτή η τεχνολογία να παράγει πράσινα καύσιμα σε ανταγωνιστικές τιμές και μεγάλες ποσότητες που θα καλύπτουν την παγκόσμια ζήτηση.
Το πλεονέκτημα των πράσινων υδρογονανθράκων είναι ότι καθιστούν δυνατή την αποφυγή της απευθείας χρήσης υδρογόνου, το οποίο είναι εύφλεκτο και δύσκολο να αποθηκευτεί.»
Ακόμη να αναφέρουμε για το υδρογόνο, ότι σήμερα υπάρχουν ελάχιστα αυτοκίνητα κυψελών καυσίμου στην αγορά.
Κυψέλες καυσίμου μπορούν να χαρακτηριστούν τα κέντρα ενός συστήματος, το οποίο χρησιμοποιεί το υδρογόνο ως καύσιμο και αναλαμβάνουν τη μετατροπή του καυσίμου σε χρήσιμη ηλεκτρική ενέργεια.
Το ότι υπάρχουν ελάχιστα αυτοκίνητα κυψελών καυσίμου, σημαίνει πρακτικά ότι το κέρδος για εταιρείες παραγωγής και καταστήματα πώλησης υδρογόνου είναι πολύ περιορισμένο και άρα η τιμή του στον καταναλωτή θα φθάσει να είναι αρκετά υψηλή.
Επίσης ότι και πολλά να ήταν τα αυτοκίνητα και άρα το κέρδος από την πώληση υδρογόνου σε αυτά μεγαλύτερο, δεν υπάρχει επιπλέον και η υποδομή ανεφοδιασμού τους.
Η υποδομή ανεφοδιασμού με υδρογόνο των μελλοντικών αυτοκινήτων κυψελών καυσίμου θα πρέπει να αναπτυχθεί με επιπλέον κόστος, το οποίο λογικά θα μετακυλιστεί έστω σε ένα βαθμό, στις τιμές καταναλωτή.
Και αυτά τα τέσσερα πρακτικά προβλήματα για το υδρογόνο, δηλαδή το ότι είναι πολύ εύφλεκτο και δύσκολο να αποθηκευτεί, το ελάχιστο πλήθος που υπάρχει από αυτοκίνητα κυψελών καυσίμου και η μη ύπαρξη υποδομής ανεφοδιασμού των αυτοκινήτων κυψελών καυσίμου με υδρογόνο, που όλα τους μεταφράζονται και σε επιπλέον κόστος στις τιμές καταναλωτή, παρακάμπτονται από τους λεγόμενους πράσινους υδρογονάνθρακες (e-fuels), που αναφέρθηκε ο καθηγητής κ. Πέτρος Κουτράκης.
Αυτό επειδή μπορεί η αποθήκευσή τους και η διάθεσή τους να γίνεται από τις ήδη υπάρχουσες υποδομές για τα συμβατικά καύσιμα και δεν χρειάζεται επιπλέον καθόλου μετατροπή των κινητήρων εσωτερικής καύσης.
Μετατροπή δηλαδή των κινητήρων των συμβατικών αυτοκινήτων.
Οι πράσινοι υδρογονάνθρακές (e-fuels) είναι χημικά πανομοιότυποι με τη συμβατική βενζίνη, το ντίζελ ή την κηροζίνη.
Για τους λεγόμενους πράσινους υδρογονάνθρακες (e-fuels) που μπορούν να είναι μία λύση, αναφέρει μεταξύ άλλων άρθρο της ιστοσελίδας https://gr.boell.org και να πούμε ότι μιλάει για τη σημερινή κατάσταση και στη διαθεσιμότητα:
«Για την παραγωγή ηλεκτρικών καυσίμων πραγματοποιείται πρώτα ηλεκτρόλυση: το νερό διασπάται -όπως προαναφέρθηκε- σε υδρογόνο και οξυγόνο.
Με την προσθήκη διοξειδίου του άνθρακα παράγεται μεθάνιο και στη συνέχεια, χρησιμοποιούνται περαιτέρω χημικές διεργασίες για την απόκτηση των επιθυμητών καυσίμων.
Τα καύσιμα αυτά είναι χημικά πανομοιότυπα με τη συμβατική βενζίνη, το ντίζελ ή την κηροζίνη, και αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο προωθούνται από εκείνους που θέλουν να παραμείνουν στους κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Υπάρχει μόνο μία παγίδα: η παραγωγή «πράσινων» ηλεκτρικών καυσίμων απαιτεί πολύ καθαρή ηλεκτρική ενέργεια.
Έτσι, είναι πολύ πιο αποδοτικό να χρησιμοποιείται αυτή η ενέργεια απευθείας, για παράδειγμα, σε μια ηλεκτρική μονάδα κίνησης με μπαταρία.
Η πολύπλοκη διαδικασία παραγωγής και η χαμηλή διαθεσιμότητα καθιστούν τα ηλεκτρικά καύσιμα πολύ ακριβά.
Επί του παρόντος, ένα λίτρο ηλεκτρικών καυσίμων κοστίζει 4,50 ευρώ!»
Το θέμα είναι αρκετά σύνθετο επειδή ίσως δεν είναι και τόσο εύκολο να βρεθούν οι σπάνιες Γαίες, που χρειάζονται για να κατασκευασθούν σε τόσο μεγάλη κλίμακα μπαταρίες αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Σπάνιες Γαίες καλούνται στη χημεία τα μέταλλα (χημικά στοιχεία) τα οξείδια των οποίων είναι γαιώδους μορφής και κλήθηκαν έτσι, λόγω της θεωρούμενης σπανιότητάς τους όταν πρωτοανακαλύφθηκαν.
Κι ας είναι συνεχίζουμε, πολύ πιο αποδοτικό η ενέργεια που χρειάζεται για τη δημιουργία των πράσινων υδρογονανθράκων, να χρησιμοποιείται απευθείας για παράδειγμα σε μια ηλεκτρική μονάδα κίνησης με μπαταρία.
Ακόμη δεν κατάφερα να βρω ψάχνοντας στο διαδίκτυο, κάτι σχετικό και με το αν ένα λίτρο ηλεκτρικών καυσίμων (e-fuels), αποδίδει το ίδιο χιλιομετρικά με ένα λίτρο συμβατικής βενζίνης, σε παρόμοιο αυτοκίνητο, όμως για να είναι χημικά πανομοιότυπα με αυτήν, μάλλον πως θα έχουν και την ίδια χιλιομετρική απόδοση.
Επίσης συμπληρωματικά να πούμε ότι άρθρο της ιστοσελίδας https://www.caroto.gr, αναφέρει μεταξύ άλλων:
«Δεν είναι μόνο τα αυτοκίνητα που θα ωφεληθούν από συνθετικά καύσιμα (e–fuels), (τα οποία μπορούν να αποτελούν ένα μεγάλο ποσοστό με τα τωρινά), που θα εκπέμπουν λιγότερους ρύπους.
Για παράδειγμα τα αεροπλάνα, δεν μπορούν να γίνουν ποτέ ηλεκτρικά με μπαταρίες.
Συνθετικά καύσιμα αντί για κηροζίνη, θα ωφελούσε σημαντικά το περιβάλλον, μειώνοντας χιλιάδες τόνους CO2 που εκπέμπονται καθημερινά.»
Συνεχίζουμε και πάλι με την συνέντευξη του καθηγητή του πανεπιστημίου του Χάρβαρντ κου Πέτρου Κουτράκη, στη δημοσιογράφο κα Τασούλα Επτακοίλη που αναφερθήκαμε προηγουμένως:
– «Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και γενικά η χρήση μπαταριών μπορούν να λύσουν το πρόβλημα της ενεργειακής κρίσης;»
– «Όχι. Η παραγωγή μπαταριών δημιουργεί σοβαρά περιβαλλοντικά προβλήματα.
Επιπλέον, η Κίνα παράγει μεγάλο μέρος του λιθίου και δεν θέλουμε να εξαρτιόμαστε από ένα ακόμη αυταρχικό καθεστώς.
Τέλος, οι χώρες στις οποίες η διείσδυση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι σχετικά υψηλή, με ποσοστά 2%-4% του επιβατικού στόλου τους, έχουν προβλήματα με το δίκτυο διανομής ηλεκτρικής ενέργειας.
Υπάρχουν περισσότερα από ένα δισεκατομμύριο επιβατικά αυτοκίνητα σε όλο τον κόσμο.
Είναι αδύνατο να κατασκευαστούν μπαταρίες για όλα και να τους παρασχεθεί ηλεκτρική ενέργεια.»
– «Η ενεργειακή ασφάλεια είναι προϋπόθεση και για την εθνική ασφάλεια μιας χώρας;»
– «Φυσικά. Όσα συμβαίνουν τον τελευταίο καιρό το αποδεικνύουν.
Το γεγονός ότι η συντριπτική πλειονότητα των ορυκτών καυσίμων παράγεται από χώρες με μη δημοκρατικά καθεστώτα είναι πολύ ανησυχητικό.
Βέβαια η συχνή συνύπαρξη ορυκτών καυσίμων και αυταρχισμού δεν είναι τυχαία, αλλά αυτό είναι θέμα για μια άλλη συζήτηση.»
Εδώ ίσως για το τελευταίο, ο καθηγητής υπονοεί, πως δεδομένου της συσσώρευσης του πλούτου που δημιουργούν στα καθεστώτα τα ορυκτά καύσιμα, γεννιέται και η υπέρμετρη δύναμη που παράγει τον αυταρχισμό τους.
Με λίγα λόγια παράγεται η δύναμη του καθεστώτος, που δεν στηρίζεται στον λαό της και εκείνο που θεωρεί ότι θα πρέπει να γίνεται για την κάθε περίσταση η πλειονότητά του, αλλά στηρίζεται στις υπέρμετρες οικονομικές απολαβές εκείνων που ουσιαστικά κυβερνούν.
Και τα λεγόμενα όμως δημοκρατικά κράτη, φαίνεται ότι σε τούτον τον τομέα των ορυκτών καυσίμων, δεν πάνε πίσω.
Για να ελέγχουν τα ορυκτά καύσιμα εκείνων των κρατών που τα έχουν, κάνουν μέχρι και πολέμους.
Απλά για να δικαιολογήσουν εκείνα τους πολέμους τους, προτάσσουν συνήθως δημοκρατικούς και ανθρωπιστικούς λόγους.
Η πρώτη προτεραιότητα στη συντριπτική πλειονότητα των κρατών της εποχή μας είναι το οικονομικό τους συμφέρον, με ότι αυτό κι αν συνεπάγεται για την κουλτούρα και των πολιτών τους και τον τρόπο ζωής που προτείνουν στην καθημερινότητά τους στους νεαρούς ανθρώπους της χώρας τους ή και στα ίδια τα παιδιά τους, ακολουθώντας τον.
Όσα κράτη μπορούν κάνουν για τα οικονομικά τους συμφέροντα ακόμη και πολέμους, που όσα άλλα κράτη χρειάζονται για να τα εξυπηρετήσουν σε αυτούς, να εξυπηρετήσουν δηλαδή εκείνα τα κράτη στους επιθετικούς τους πολέμους, τους επιβάλλονται με την Pax Romana τους, δηλαδή με τη Ρωμαϊκή τους Ειρήνη, δηλαδή όπως εμείς σκωπτικά το αναφέρουμε με την Ειρήνη που τους προσφέρουν είτε ως μη επιτιθέμενες και σε εκείνες χώρες, είτε ως εγγυήτριές δυνάμεις για τα νομίμως κεκτημένα τους Διεθνή Δίκαια και εναντίον των όποιων άδικων διεκδικήσεων άλλων χωρών που τις επιβουλεύονται.
Φανερά εξαιτίας των οικονομικών συμφερόντων των κρατών, γίνεται η συντριπτική πλειονότητα των διεθνών εγκλημάτων τους, αν όχι όλων.
Αν όχι όλων, επειδή για παράδειγμα, υπάρχουν ακόμη και στην εποχή μας και θρησκευτικοί λόγοι, που εκείνα διαπράττονται.
Κυρίαρχες ειδήσεις συνεχίζουμε για να κατανοήσετε το πνεύμα της συζήτησης στη δημοσιογραφική επικαιρότητα την εποχή τής συνέντευξης, ήταν ο επιθετικός πόλεμος που κήρυξε η Ρωσία στην Ουκρανία καθώς και η ενεργειακή εξάρτηση της Ευρώπης με ότι μπορεί τούτο να σημαίνει από ένα κράτος όχι ακόμη αρκετά δημοκρατικό, όπως θεωρείτε έως τώρα όχι νομίζουμε αδίκως, από την πλειονότητα του δυτικού κόσμου η Ρωσία.
Η Ρωσία όμως θα πρέπει να αναφερθεί ότι είναι μία χώρα με εκλεγμένη από το λαό της κυβέρνηση και μάλιστα με πάρα πολύ υψηλά ποσοστά.
Ο Βλαντιμίρ Πούτιν κέρδισε τις προεδρικές εκλογές του 2018, λαμβάνοντας άνω του 76% των ψήφων.
Ο Βλαντιμίρ Πούτιν όμως βρίσκεται ήδη στην εξουσία τα τελευταία περίπου 24 χρόνια -από το 2000- και αυτό σίγουρα δεν λειτουργεί υπέρ των δημοκρατικών θεσμών.
Και βέβαια το καθεστώς του έχει φροντίσει για την αποτροπή οποιουδήποτε δυνάμει ικανού αντιπάλου να τον νικήσει εκλογικά, με τρόπους ακόμη και ανεξιχνίαστων για τον δυτικό κόσμο δολοφονιών, δολοφονιών δηλαδή χωρίς να μιλάμε καθόλου μα καθόλου συνωμοσιολογικά.
Επίσης η επέμβαση των αρχών της Ρωσίας σε θεμελιώδη δικαιώματα και ελευθερίες των πολιτών της, όπως το να μπορούν να διαδηλώσουν για κάποια καίρια θέματα που τους απασχολούν, είναι πολύ συχνές και επισύρουν αυστηρότατες ποινές, όταν οι διαδηλώσεις αυτές θεωρείται ότι βλάπτουν ακόμη και μόνο το κύρος της.
Επιπλέον να αναφέρουμε ότι οι ενεργειακές επιλογές που γίνονται στον πλανήτη, εξαρτιόνται πολύ από την εξέλιξη της τεχνολογίας και αυτή είναι εξαιρετικά ρευστή και με πολλές δυνατότητες στην εποχή μας.
Για την απευθείας ηλεκτροκίνηση όπως γράψαμε, δεν υπάρχει επαρκές δίκτυο διανομής ηλεκτρικής ενέργειας σήμερα.
Όμως παρατηρούμε ότι πολύ μεγάλες εταιρείες ενέργειας επενδύουν πολλά χρήματα, σε ότι χρειάζεται για να δημιουργηθούν πολλοί τουλάχιστον στην Ελλάδα, σταθμοί επαναφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων.
Ακόμη οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες επενδύουν πολύ στην καινούργια τεχνολογία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και γενικά στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Αυτό έχει να κάνει κυρίως επειδή είναι πολύ πιο αποδοτικό όπως αναφέρθηκε, η ενέργεια που χρειάζεται για τη δημιουργία των πράσινων υδρογονανθράκων, να χρησιμοποιείται απευθείας σε μια ηλεκτρική μονάδα κίνησης με μπαταρία.
Σε είδηση στις 26/09/2022 στο «auto moto» αναφέρεται χαρακτηριστικά:
«Η Volkswagen θεωρεί ότι η τεχνολογία αυτή (αυτοκινήτων υδρογόνου) δεν έχει μέλλον στον χώρο του αυτοκινήτου, κυρίως επειδή ένα ηλεκτρικό όχημα κυψελών καυσίμου καταναλώνει τρεις φορές περισσότερη ενέργεια από ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο μπαταρίας».
Ακόμη οι μπαταρίες που αποθηκεύουν την ηλεκτρική ενέργεια συνεχώς εξελίσσονται και μερικές φορές με πολύ πρωτότυπες ιδέες, όπως για παράδειγμα η πρώτη τους ύλη να είναι ακόμη και η άμμος.
Επίσης πρόσφατο άρθρο στον ελληνικό τύπο αναφέρει ότι μπορεί να μην είναι και τόσο σπάνιες οι αποκαλούμενες σπάνιες γαίες και να επαρκούν για τις μελλοντικές ανάγκες της Γης στην κατασκευή μπαταριών.
Ακόμη να πούμε ότι και η τεχνολογία των ηλεκτροκινητήρων, φαίνεται ότι θα κάνει άλματα, όσον αφορά στην απόδοσή τους και τα υλικά που θα χρησιμοποιούν.
Ήδη ένας 17 χρονών έφηβος, πρόσφατη είδηση στην Ελλάδα στις 17/08/2022 από την ιστοσελίδα https://www.caranddriver.gr, έκανε μία πολύ σημαντική ανακάλυψη για αυτούς:
«Ο Robert Sansone από το Fort Pierce της Φλόριντα, πήρε το πρώτο βραβείο της Regeneron International Science and Engineering Fair για το 2022 (Διεθνής Έκθεση Επιστήμης και Μηχανικής), αξίας περίπου 74.000 ευρώ, για τον ηλεκτροκινητήρα σύγχρονης απροθυμίας που κατασκεύασε.
Η δήλωση του 17χρονου:
«Τα υλικά σπάνιων γαιών στους υπάρχοντες ηλεκτρικούς κινητήρες είναι ένας σημαντικός παράγοντας που υπονομεύει τη βιωσιμότητα των ηλεκτρικών οχημάτων».
«Το να δω την ημέρα που τα EV θα είναι πλήρως βιώσιμα χάρη στη βοήθεια του καινοτόμου σχεδιασμού του κινητήρα μου, θα ήταν ένα όνειρο που έγινε πραγματικότητα»».
Όλα αυτά τα επιπλέον δεδομένα για το υδρογόνο και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, τα αναφέρουμε φυσικά επειδή έχουμε τη σχετική ασφάλεια της απόστασης του χρόνου που πέρασε, από την πολύ σπουδαία και πολύ χρήσιμη συνέντευξη του Καθηγητή κου Πέτρου Κουτράκη, όπου και συνεχίζουμε να αναφερόμαστε σε εκείνη τόσο μέχρι το τέλος του κεφαλαίου που διαβάζετε όσο και παρακάτω στο βιβλίο, αναδημοσιεύοντας τις απόψεις του.
– «Τι είδους ενεργειακό χαρτοφυλάκιο μπορεί να αναπτύξει η Ελλάδα;»
– «Κατά τη διάρκεια της επερχόμενης ενεργειακής επανάστασης θα δούμε μεταβάσεις στον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας, των μεταφορών και της μεταποίησης, οι οποίες θα δημιουργήσουν πολλές ευκαιρίες.
Η Ελλάδα δεν έχει υδρογονάνθρακες, ουράνιο, πολύτιμα μέταλλα ή σπάνιες γαίες, αλλά διαθέτει ήλιο και άνεμο, καθώς και άριστα εκπαιδευμένους επιστήμονες και μηχανικούς και δημιουργικούς επιχειρηματίες.
Και το πιο σημαντικό: οι νέες τεχνολογίες δεν θα απαιτούν υπέρογκα κεφάλαια, άρα οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις θα μπορούν να γίνουν κατασκευαστές ή παραγωγοί.
Πρέπει να αρπάξουμε την ευκαιρία την ώρα που οι άνεμοι των ενεργειακών πολιτικών και των δυνάμεων της αγοράς θα είναι ευνοϊκοί.
Να εκπαιδεύσουμε άμεσα τη νέα γενιά μηχανικών και τεχνικών.»
– «Συμμερίζεστε την αισιοδοξία για τα υποθαλάσσια κοιτάσματα φυσικού αερίου και πετρελαίου στη χώρα μας;»
– «Πράγματι υπάρχει έντονο ενδιαφέρον γι’ αυτά, ωστόσο δεν γνωρίζουμε τις ακριβείς ποσότητες και αν είναι κερδοφόρα, μια και βρίσκονται σε πολύ μεγάλα βάθη.
Η ζήτηση ορυκτών καυσίμων αναμένεται να μειωθεί τη δεκαετία 2040-2050, άρα και οι τιμές τους.
Γι’ αυτόν τον λόγο τα καύσιμα με υψηλό κόστος παραγωγής όπως τα ελληνικά, δεν θα είναι ανταγωνιστικά.
Η αγορά θα επικεντρωθεί στο φυσικό αέριο με χαμηλό κόστος παραγωγής, όπως αυτό από τη Ρωσία και το Κατάρ.
Οι εταιρείες που θα μπορούσαν να ενδιαφέρονται για το ελληνικό φυσικό αέριο το γνωρίζουν αυτό.
Υπάρχει μια πλάνη ότι η τρέχουσα ενεργειακή κρίση θα αυξήσει το ενδιαφέρον για νέες επενδύσεις εξόρυξης πετρελαίου και φυσικού αερίου, ακόμη και σε μέρη με δύσκολη πρόσβαση.
Ωστόσο το αντεπιχείρημα είναι ότι η ίδια κρίση θα μας απομακρύνει από τα ορυκτά καύσιμα και ότι οι εταιρείες ενδέχεται να αποφύγουν επενδύσεις υψηλού κόστους και ρίσκου.
Ας λάβουμε υπόψη μας ότι λόγω του βάθους των κοιτασμάτων θα πρέπει να εμπλακούν εταιρείες με μεγάλη τεχνογνωσία και τεχνολογία, οι οποίες θα επενδύσουν τεράστια χρηματικά ποσά.
Ως εκ τούτου η ελληνική κυβέρνηση θα βρίσκεται στο έλεος μικρού αριθμού πολυεθνικών, με τις οποίες θα είναι δύσκολο να διαπραγματευθεί συμφέρουσες τιμές.
Τέλος υπάρχουν άλλα δύο προβλήματα: τα κοιτάσματα θα διαιωνίζουν τις εντάσεις μεταξύ Τουρκίας και Ελλάδας και πολλά από τα έσοδα θα δαπανώνται για στρατιωτικούς εξοπλισμούς και η υπεράκτια εξόρυξη ορυκτών καυσίμων ενδέχεται να έχει δυσμενείς περιβαλλοντικές επιπτώσεις.
Θυμηθείτε το ατύχημα της BP το 2010 στον Κόλπο του Μεξικού.
Ένα τέτοιο ατύχημα σε κλειστές θάλασσες, όπως το Αιγαίο, μπορεί να ρυπάνει τις ακτές και να πλήξει τον τουρισμό, την αλιεία κ.λπ.».
Στέλιος Βερναδάκης
Βιβλίο: “Άνθρωπος Και Φυσικό Περιβάλλον Στην Εποχή Μας”.
Κεφάλαια:
“7 Κλιματική Αλλαγή Και Προτεινόμενες Λύσεις”,
“8 Η Συνέντευξη Του Καθηγητή Του Χάρβαρντ Πέτρου Κουτράκη Σε Συνδυασμό Και Με Άλλες Ειδήσεις Της Επικαιρότητας”.
Αγναντεύοντας Από Τον Υμηττό Τον Πειραιά Στο Λιόγερμά Του Το Σάββατο 24/02/2024
